Verbeter uw organische doorklikratio op Google

De organische doorklikratio of CTR is het percentage internetgebruikers dat vanuit zoekresultaten doorklikt naar je website. Hoe hoger je CTR, hoe hoger het percentage verkeer dat wordt gegenereerd door organisch zoeken.

Hoog scoren in Google is niet genoeg. Sterker nog, gebruikers moeten op uw resultaten klikken. De doorklikratio toont de betrokkenheid van gebruikers, en dit is het belangrijkste voor Google. Google wil de websites rangschikken waarop zoekers klikken om hen de beste ervaring te bieden.

Wat is een goede doorklikratio voor organische zoekopdrachten?

Als het percentage bezoekers dat vanuit een zoekresultaat doorklikt naar je website hoog is, dan heb je een goed doorklikpercentage. De eerste 3 resultaten krijgen ongeveer 60% van alle kliks.

De resultaten op de tweede zoekpagina krijgen daarentegen vrijwel geen kliks.

Hoe kun je je organische doorklikratio verbeteren?

Dankzij deze 3 praktijken :

  • Maak de titels van je pagina pakkend
  • Gebruik korte, relevante URL's
  • Gebruik Google Search Engine Console om je CTR te verbeteren

Maak je titels pakkend

Geeft een banale titel je geen zin om te klikken? Andere mensen wel! Hoe kun je je titels pakkend maken? 

Gebruik [vierkante haakjes] of andere speciale tekens

Met vierkante haakjes valt je SEO-titel op tussen alle zoekresultaten. Het trekt dus meer aandacht.

Data gebruiken

Bijvoorbeeld: "3 tips om je CTR te verbeteren in 2021" De webgebruiker weet meteen dat het artikel recent is en dat het advies niet dateert van voor de komst van het internet!

Gebruik een trefwoord

Eén trefwoord. Kies het trefwoord dat je bedrijf, je producten of de waarden die je promoot het beste omschrijft. 

Gebruik korte, relevante URL's

De URL van je pagina wordt ook weergegeven in de zoekresultaten. Om uw website te optimaliseren, gebruikt u bij voorkeur korte URL's die uw doelzoekwoord bevatten. Vergeet niet je doelwoord te vermelden en verwijder alle irrelevante informatie (data, naam van de auteur, determinanten, enz.).

Google Search Console gebruiken 

Als je wilt weten welke pagina's op je site een lage CTR hebben, is de GSC het ideale hulpmiddel! 

Volg deze 4 stappen om een analyse van je verkeer te downloaden om de laagste CTR's op je site te identificeren:

  • Open Google Search Console,
  • Open het rapport"Prestaties > Zoekresultaten",
  • Selecteer de vakken "Totaal aantal vertoningen" en "Gemiddelde CTR" in de grafiek,
  • Filter je resultaten op impressie om te zien welke pagina's of zoekopdrachten het hoogste aantal impressies genereren met het laagste aantal klikken

Het verbeteren van je CTR gaat niet van de ene op de andere dag. Maar het is een eenvoudige optimalisatie-inspanning die je rankings en je verkeersvolume een boost kan geven. Moovizz kan je ook helpen bij het creëren van een effectieve contentstrategie.

Meer lezen