Net toen iedereen dacht dat het concept dood en begraven was, blijkt dat Clubhouse te maken krijgt met nog een grote concurrent... Het audioformaat is al een paar maanden aan een opmars bezig. Hoewel we al een aantal jaar horen dat podcasts steeds meer lawaai maken, is het formaat vertrouwelijk gebleven. Met de meeste luisteraars al jaren op het Apple Podcasts-platform, leek dit medium zelfs voorbehouden aan gebruikers met een iPhone...
Van de democratisering van podcasts tot audio-evenementen...
Het is een feit: steeds meer internetgebruikers wenden zich tot audioplatforms. Of het nu gaat om de slimme speakers van Google, het streamen van muziek met platforms als Spotify, audioboeken met Audible of podcasts, alles lijkt samen te vallen in de richting van steeds belangrijkere audioformaten. Zelfs het videoplatform YouTube biedt nu een dienst waarmee internetgebruikers tevreden kunnen zijn met de audio van online geplaatste video's, zonder zelfs maar een beeld te zien.
Maar als het audioformaat de laatste jaren zo'n prominente plaats heeft kunnen innemen , dan is dat ongetwijfeld dankzij het podcastformaat. De laatste jaren gedemocratiseerd door Apple, hebben audiostreamingplatforms (zoals Spotify en Deezer) zelfs besloten om ook podcasts aan te bieden! Met enkele gloednieuwe programma's trekt dit formaat steeds meer belangstelling en hebben we een lange weg afgelegd van de audioformaten die ooit alleen voor de iPhone bedoeld waren...
De komst van Clubhouse verandert het gezicht van live evenementen...
Dus toen Clubhouse onlangs zijn deuren opende, was iedereen verrast door de durf van het project. Want hoewel het audioformaat steeds belangrijker wordt met podcasts, was het videoformaat tot nu toe voorbehouden aan live evenementen. Een paar maanden na de komst van Clubhouse kon Twitter met Spaces zijn concurrent lanceren: een echte klap voor Clubhouse!
Met een community die veel moeite heeft gehad om zich op te bouwen, kunnen we ons voorstellen dat het nieuws niet goed werd ontvangen door het bedrijf. Maar dat was zonder rekening te houden met een nieuwkomer die veel meer lawaai zou kunnen maken: LinkedIn!

LinkedIn biedt eindelijk live audio aan: wat is het verschil?
Met een steeds groeiende gemeenschap van professionals over de hele wereld, is LinkedIn erin geslaagd om een toppositie in te nemen in de sociale netwerkwereld... Sterker nog, nu het Viadeo sociale netwerk tegenwoordig niet meer op grote schaal gebruikt wordt, heeft LinkedIn er alle belang bij om nieuwe functies te ontwikkelen om zijn leiderspositie te behouden. Toch zijn sociale netwerken voor professionals niet altijd even populair, vooral in bepaalde vakgebieden waar LinkedIn nog weinig gebruikt wordt.
Maar door te kiezen voor een functie als live audio, wil LinkedIn nieuwe gebruikers aantrekken en bestaande gebruikers behouden. In de eerste demonstraties die we hebben gezien, lijkt LinkedIn zich rechtstreeks te hebben laten inspireren door Twitter Spaces en Clubhouse. Met de belofte van een nieuwe en interactieve ervaring zouden we in januari discussies moeten kunnen zien ontstaan met grote ondernemers of professionals die nicheonderwerpen willen bespreken... Als klap op de vuurpijl belooft LinkedIn in de komende maanden ook een videoversie van deze evenementen: genoeg om de concurrentie het nakijken te geven... In de tussentijd, als je de productie van je podcast wilt bespreken, zijn we niet ver weg!



