Als het gaat om het maken van inhoud voor het web, komen de termen contentmarketing en copywriting vaak voorbij. Wat betekenen deze termen? En vooral, hoe helpt het gebruik ervan je bij het schrijven van effectieve content?
Contentmarketing en copywriting worden vaak met elkaar verward, en dat is normaal omdat ze verwant zijn. Maar elk van deze methoden heeft zijn eigen specifieke kenmerken, toepassingen en codes. Moovizz legt alles uit ...
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing verwijst naar praktijken die erop gericht zijn prospects of klanten te voorzien van een bepaalde hoeveelheid nuttige of vermakelijke content. Een contentmarketingstrategie kan worden ontwikkeld op B2B- of B2C-basis, vaak met aanzienlijke verschillen in termen van strategie en ontwikkelde content.
In het kort betekent dit dat je op alle kanalen aanwezig moet zijn en verschillende middelen moet gebruiken (tekst, audio, video) om je merk onder de aandacht te brengen en te profileren.
Hoe zit het met copywriting?
Copywriting kan worden gedefinieerd als de kunst van het schrijven van teksten die de gestelde doelen bereiken (merkbekendheid, memorisatie, conversie, enz.). Meestal is copywriting bedoeld om beknopt, krachtig en overtuigend te zijn en, op het gebied van reclame, om de copystrategie.
Het doel van copywriting is om de lezer te boeien en te voorkomen dat hij wegklikt. Je moet niet alleen "weten hoe je moet schrijven", je moet ze in spanning houden, zorgen dat ze een artikel verder willen lezen (bijvoorbeeld een artikel dat gaat over het verschil tussen copywriting en contentmarketing... Ga niet weg, we komen er aan).
Wat zijn de verschillen tussen copywriting en contentmarketing?
Als je de definities leest, zou je kunnen denken dat ze in feite precies hetzelfde zijn en dat ze beloven je het verschil te laten zien, terwijl dat er in feite niet is. Als ze allebei te maken hebben met marketing, zou ik zeggen dat het ene de kunst is (copywriting) en het andere de manier (contentmarketing). Maar moet je het een of het ander doen of allebei?
Het primaire doel van contentmarketing is om je online te ontwikkelen. Het kan ook worden gebruikt om je te profileren, je zichtbaarheid te vergroten en klantenloyaliteit op te bouwen. Het doel is om potentiële klanten aan te trekken en ze te converteren door middel van gratis content van hoge kwaliteit.
Copywriting creëert een relatie met je publiek, en deze relatie zal leiden tot koop.
Hoe doe je aan contentmarketing?
Om een kwaliteitsvolle contentmarketingstrategie op te zetten, moet je inhoud produceren die relevant en interessant is voor je doelpubliek: creëer inhoud op sociale netwerken, schrijf artikels op je blog, maak video's of podcasts. Het sleutelwoord is: wees zichtbaar, want dit zal je reputatie op het web verbeteren.
Hoe schrijf je copywriting?
Het belangrijkste is om je publiek, je doelgroep, te kennen. Want om je lezers te boeien, om ervoor te zorgen dat ze iets willen lezen, moet je hun problemen kunnen identificeren zodat je weet hoe je ze moet aanpakken. Luister naar je doelgroep, begrijp ze. Je publiek geeft je de sleutels tot hoe je ze kunt aanspreken. Je hoeft alleen maar hun gerinkel te horen om de deur te openen. En je kunt dit oefenen met een methode die welbekend is bij copywriters: de AIDA-methode. AIDA is een acroniem voor :
ATTENTIE: zet de scène, zoals mijn oma zou zeggen. Trek de aandacht van de lezer, maak indruk. Kleur, vet, cursief, een opvallende afbeelding, kortom, trek de aandacht...
INTERESSE: Je hebt de aandacht van je lezer getrokken, zorg nu dat ze geïnteresseerd raken. Om dit te doen, moet je je doelgroep goed kennen en hun behoeften en verwachtingen begrijpen. Vanaf het moment dat ze beginnen te lezen, moeten lezers zich betrokken voelen.
VERLANGING: Zoals Lucifer Morningstar zou zeggen: "Wat is het waarnaar je echt verlangt? Geef je lezer dat verlangen met goede argumenten. Je moet laten zien dat wat je aanbiedt essentieel is voor je toekomstige consument.
ACTIE: de actiefase vindt niet plaats als de vorige drie zinnen niet naar behoren zijn ingevuld. Aarzel in deze fase niet om een oproep tot actie toe te voegen om de betrokkenheid te bevorderen.
Tools om je te helpen je contentmarketing- en copywritingactiviteiten op te zetten
Er zijn een aantal tools beschikbaar voor copywriting en contentmarketing, dus laten we eens kijken naar 2 van elk (mijn oma zou gezegd hebben: geen jaloezie!):
Copywriting
Scribeur is een webtekstschrijfplatform waarmee je teksten kunt bestellen die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachineoptimalisatie. Scribeur gebruikt een semantisch algoritme om webtekstschrijvers te helpen de juiste zoekwoorden te kiezen.
Google Keyword Planner is beschikbaar via Google Ads en helpt je de juiste zoekwoorden te vinden.
Inhoud Marketing
Google Trends: het doel van deze tool is om trends in zoekmachinequery's te verspreiden en vergelijkingen te maken tussen verschillende zoekwoorden.
Google Search Console: een must-have als je een website hebt. Het geeft je informatie over het verkeer op je website, identificeert de zoekwoorden die het meest worden gebruikt om je website te vinden en maakt de positie van je pagina's in de zoekresultaten bekend.
Dus, contentmarketing of copywriting?
Als je goed hebt opgelet in dit artikel, weet je het antwoord! Hoewel ze vaak met elkaar worden verward, hebben de twee heel verschillende doelen. Met de ene ben je zichtbaar op het web en met de andere creëer je een relatie met je publiek.
Dus als er geen duidelijke winnaar is, raden we je aan om voor de ene of de andere oplossing (of een aanvullende) te kiezen, afhankelijk van JOUW doelstellingen. Aarzel niet om te testen, kijk wat werkt en pas aan indien nodig. En zoals je weet, als je een helpende hand nodig hebt, is Moovizz er om je te ondersteunen!